Matglädje

Från vårt kök sprider sig underbara dofter som ger barnen härliga matupplevelser. Där hittar vi Carolina som har lång erfarenhet som kock från olika restauranger och förskolor.

”Jag älskar mat, god mat, och det är just vad vi serverar. Jag låter aldrig något passera ut från köket, utan att det är kryddat med massor av kärlek.”

Maten har hög prioritet på vår förskola, därför tillagas all mat från grunden med lokala råvaror och allt bröd bakas i vårt lilla bageri. Vi får på detta sätt vällagad mat med högt näringsinnehåll.

Härliga dofter sprider sig när maten tillagas och dörren står alltid öppen till köket så att barnen kan titta in och diskutera maten med Carolina. Detta bidrar till att barnen får en nyfikenhet till maten och att de kan påverka den mat som serveras. De lär sig att uppskatta bra mat från grunden och vågar prova nya smaker och maträtter.

Till alla måltider serveras mjölk och vatten, frukt och grönsaker. Frukt erbjuds alltid på förmiddagen som ett litet mellanmål och vi äter mycket rotfrukter och baljväxter utifrån tillgång och säsong.

Barn och vuxna är alltid välkomna in i köket för att snacka lite eller hjälpa till med något. Vi ser köket som en pedagogisk resurs där barn kan lära sig mycket om mat, hygienregler, använda redskap, hålla isär råvaror och lagad mat samt matematik och kemi.

Alla pedagoger på förskolan arbetar med måltidspedagogik och har genomgått utbildningar i Sapere och måltidspedagogik. Dessa kunskaper gör det möjligt för pedagogerna att integrera maten och måltiderna i den pedagogiska verksamheten. Maten är något som upplevs av våra sinnen och barnen får lov att upptäcka den på olika sätt. Med hjälp av måltidspedagogik vill vi lyfta barnens nyfikenhet för olika råvaror. Vi vill ge barnen möjlighet att leka och lära om och med mat, vilket är viktigt för att ge en positiv attityd till mat.

Köket är också en central del i vårt miljöarbete. Eftersom vi handlar med lokala leverantörer och producenter av matvaror, och då gärna utifrån säsong, så känner vi oss stolta över den mat vi serverar.

Som en del av miljöarbetet har vi minst två köttfria dagar i veckan då vi serverar klimatsmart och vegetarisk kost med bönor, ärtor och linser mm. för att få proteintillskottet. Vi väljer också att servera klimatsmarta svenska matgryn istället för ris.

Eftersom all mat görs från grunden tillsätter vi olika bönor och rotfrukter i t.ex. färsrätter och grytor. Detta gör att vi drar mer på köttprodukterna och bidrar till ett mer klimatsmart samhälle.

Några av våra leverantörer är;

Lillegårdens kött och chark – ekologiskt, närproducerat nötkött. Fläskkött från lokala producenter samt egentillverkade charkvaror.

Wapnö mejeri – närproducerad mjölk, grädde, yoghurt och fil.

Björkängs fisk – Bröderna Mattias och Mikael, fiskar och levererar färsk fisk varje vecka.

Olsegården – levererar lokala produkter från jordbrukare och producenter, runt om i Halland. Bland annat mjöl och gryn från Limabacka kvarn, ägg från Tvååker och tomater från Bua.